۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۴۸

رئیس اداره امور آب کهگیلویه در گفتگو با مهر خبر داد؛

برخورد قاطع در انتظار متصرفین بستر و حریم رودخانه ها است

برخورد قاطع در انتظار متصرفین بستر و حریم رودخانه ها است

دهدشت_ رئیس اداره آب کهگیلویه گفت: حریم و بستر رودخانه ها بخشی از انفال و در مدیریت شرکت آب منطقه ای بوده و با متصرفین مطابق قانون برخورد می شود.

سید هادی خاضعی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کهگیلویه در سال جاری افزود: هدف از برگزاری و دستور کار این جلسه در خصوص تصرف و زمین خواری در محدوده حریم و بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها، دره‌ها، و آبراهه‌ها، حفاظت و صیانت از منابع آبی، نگهداری و حفاظت از تأسیسات منابع آبی بود.

وی با اشاره به اصل ۴۵ قانون اساسی و ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب تصریح کرد: اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از وزارت نیرو و به تبع آن شرکت آب منطقه‌ای بوده و متعلق به انفال محسوب می‌شوند.

خاضعی تاکید کرد: هیچ اشخاص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند نسبت به آن اراضی ادعای مالکیت کرده و یا در آنها تصرف «تجاوز» غیرمجاز نماید در غیر این صورت با متصرفین مطابق قانون برخورد اعمال خواهد شد.

رئیس اداره امور آب شهرستان‌های کهگیلویه افزود: با توجه به اینکه میزان بارش‌ها در سال جاری تاکنون به حد مطلوب رسیده حفاظت و صیانت از منابع آبی یک ضرورت بسیار مهم است که باید جدی گرفته شود.

خاضعی گفت: میزان برداشت آب از طریق چاه‌ها در دشت‌ها بیش از میزان نفوذ آب به زمین یا تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.

وی با بیان اینکه سفره‌های آب زیر زمینی در حال کاهش شدید سطح آب است، تاکید کرد: با توجه به این موضوع، محدودیت‌ها یعنی انتقال آب به اراضی غیر هدف پروانه، تغییر نوع مصرف، کاشت کشت‌های آب بر برای مالکان یا نمایندگان چاه‌های کشاورزی دارای پروانه همچنان پابرجا است.

خاضعی با اشاره به کارهایی که باید در زمینه صیانت از منابع آب توسط مالکان چاه‌های کشاورزی صورت گیرد، ابراز امیدواری کرد: کشاورزان جهت نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، اجرای آبیاری مدرن به جای آبیاری سنتی «غرقابی» و اجرای رعایت الگوی کشت اقدام کنند.

وی با اشاره به مصوبات جلسه در این راستا خاطر نشان کرد: جهت اجرای آنها نیاز به همکاری اعضای شورای حفاظت از منابع آب می‌است.

خاضعی در پایان ضمن تقدیر از همکاری، همراهی و پشتیبانی دادگستری و نیروی انتظامی، مجموعه فرمانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی با اداره منابع آب خواستار همکاری و تعامل همه دستگاه‌های ذی ربط در این زمینه شد.

کد خبر 5720589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha